ferrari 458 spider

Hardtop Cabrio’s

Zomer op je bol

Afgelopen winter plaatsten mensen foto’s van zichzelf online, waarbij ze flinke hagelstenen in hun handen vasthielden. Nu is dat normaal gesproken niet zo bijzonder ware het niet dat deze mensen in Surname wonen en het daar nog nooit eerder had gehageld ! En dat terwijl wij in Nederland geen enkel vlokje sneeuw hebben mogen meemaken.

Voor mijn eigen gevoel is het weer in Nederland zachter aan het worden en dat wordt ondersteund door de berichten dat er regelmatig warmterecords worden gebroken. Stiekem hoop ik dat Nederland het nieuwe Spanje wordt en dat mensen uit het buitenland voor hun vakantie hier naar toe zullen komen vanwege het lekkere weer.

Voorzichtig begint Nederland een land te worden waar het mogelijk is om te rijden met het dak open. Ik zeg het bewust voorzichtig, omdat we in dit land van nature vrij pessimistisch zijn (behalve als het om de aankomende prestaties van het Nederlands elftal op het WK voetbal gaat). Wij willen niet een echte cabrio te kopen en het risico lopen dat die het grootste deel van het jaar geen nut heeft. Maar gelukkig is er sinds enige tijd een oplossing op de automarkt… Een cabriolet coupé ! Een auto met een hard dak, dat in en uit te klappen is al naar gelang de weersomstandigheden.

In 1934 en 1935 introduceerde Peugeot de eerste in serie geproduceerde auto’s met dit principe, de 402 eclipse en 601 eclipse. Het waren prachtige auto’s waarbij de lijn vanaf het dak tot en met de C-stijl ongeveer dezelfde vorm volgde als de kofferbak tot en met de bumper. Hierdoor kon het dak in zíjn geheel in een ruimte in de kofferbak geplaatst worden middels een mechanische constructie.1936-Peugeot-402-Eclipse-Coupe-Cabriolet

Jaren later in 1996 presenteert Mercedes-Benz in Turijn de nieuwe SLK ten onrechte als de eerste auto die dit principe volgt. Peugeot ontkrachtte dit bericht door ze te wijzen op de eclipse modellen en presenteerde in 2000 prompt de twee-nul-“hart” concept, de voorloper van de 206 CC. Ondanks eventuele nadelen van deze auto’s stonden ze samen aan het begin van het succes van de cabriolet coupé.

Het succes van de SLK is toe te wijzen aan de voordelen die een dergelijke dakconstructie biedt en waarmee de SLK zichzelf onderscheidde ten opzichte van andere sportieve roadsters van toen. Traditionele roadsters met een stoffen dak zijn namelijk behoorlijk diefstalgevoelig. Het is immers eenvoudig om een mes in het zachte dak te zetten en je hebt toegang (noot: dit is geen tip !). Verzekeringspremies van soft-top cabrio’s zijn hierdoor een stuk duurder, dus moet je er goed over nadenken voordat je deze aanschaft. Een ander voordeel is dat een hard dak een hogere stijfheid biedt en hieraan gekoppeld, betere rijeigenschappen. Ook is het comfort van een hoger niveau met het dak in gesloten toestand ten opzichte van een soft-top constructie bijv. door minder windgeruis en betere isolatie.1st_Mercedes-Benz_SLK

De hogere aanschafprijs, de bijkomende extra onderhoudskosten en de beperkte bagageruimte door het ingeklapte dak hield het de doelgroep niet tegen en werd het massaal verkocht aan hippe huismoeders, vaders in mid-life crises en homo- en heteroseksuelen, die het aandurfden. Zelfs de vraag of de sportieve eigenschappen verminderd waren door het hogere gewicht werd compleet genegeerd, want dit was het nieuwe rijden: genieten in de zon, maar geen tranen in de regen.

De Peugeot 206 CC maakte dit principe bereikbaar voor het grote publiek en de introductie ervan sloeg dan ook in als een bom ! De SLK is voor die tijd een prachtige auto, maar er passen uiteindelijk slechts twee personen in. De 206 CC beantwoordde aan de vraag naar meer ruimte en die was er middels de achterbank. Vermomd als vierzitter zijn er uiteindelijk ongeveer 360.000 stuks van verkocht, voordat deze werd opgevolgd door de 207 CC. In de praktijk is de 206 CC namelijk een 2+2, tenzij er oorlogsveteranen in zitten zonder benen.Peugeot_20h_side

Door het succes van de SLK en de 206 CC begonnen deze fabrikanten zelf en ook de concurrenten te onderzoeken of er wellicht ook vraag was naar zo’n 2-in-1 auto in andere segmenten. In eerste instantie was de retractable hardtop voorbehouden aan compacte roadsters of guitige gezinsauto’s. Mercedes-Benz vond het in de prachtige SL (pre-facelift, bij de versie erna is de complete harmonie weg in het ontwerp) en Peugeot vond het een segment hoger in de 307 CC. Het was Peugeot gelukt om écht ruimte te bieden aan vier personen in een hard-top cabriolet. Tegenwoordig is zo’n dakconstructie in bijna elke klasse wel terug te vinden en de merken experimenteren er aardig op los, met wisselend succes. Een mooi voorbeeld is de Chevrolet SSR, een kleine pick-up met een V8 met 300 PK en een inklapbaar cabriodak. Het is een niche-auto en daardoor ook wel een bijzondere verschijning.chevrolet-ssr-06

Het leuke van deze periode is dat fabrikanten op hun eigen manier uiteindelijk tot dé oplossing komen om met een open/gesloten auto te rijden. Deze oplossing hangt af van de ruimte die overspannen moet worden en daaraan gerelateerd het aantal mensen dat in de auto plaats moet kunnen nemen. De dakconstructies ervan worden dan gevormd door één, twee of meerdere inklapbare delen. Ik kan me voorstellen dat de ontwerpers eerst op een cursus origami worden gestuurd, want sommige creaties zijn behoorlijk out-of-the-box, zoals de Peugeot 407 Macarena Concept (de naam komt van het dansje, omdat de raamstijlen naar binnen klappen)peugeot-heuliez-macarena-concept-34198

Helaas ziet niet elke oplossing er even mooi uit. Van voren en achteren gaat het vaak wel, maar vanaf de zijkant gezien zitten er echt gedrochten tussen. Het blijkt erg lastig te zijn om een cabriolet coupé te ontwerpen, die er in zowel open als gesloten toestand goed uitziet. Ik ben iemand die houdt van vloeiende lijnen en ik begrijp dat er uiteindelijk compromissen gesteld zullen moeten worden om tot het definitieve product te komen. Maar soms doet het resultaat gewoon pijn aan mijn ogen.

Om te beginnen zijn er auto’s met één dakdeel dat opent. De meeste hiervan zijn meer Targa/Spider-modellen, dan echte cabrio’s. Renault bedacht, net als Ferrari overigens, dat je het dak met één scharnier achterover kunt klappen. Het voordeel is dat je geen hele ingewikkelde constructie nodig hebt. Daar waar het er bij de Ferrari 575 Superamerica en de one-off Superamerica 45 (599 SA Aperta) het mooi en elegant uitziet, is het bij de Renault Wind compleet mislukt. De heuplijn zit te hoog en daardoor is de voorruit heel scherp. Bah ! Niet zo gek dus dat de verkoopcijfers tegenvielen en de auto slechts kort leverbaar was.Renault_Wind_2010a

Dat het bij kleine auto’s wel mogelijk is, liet Honda zien met de CRX. Het kofferbakdeksel komt hierbij horizontaal omhoog als een soort lift, grijpt het dak, schuift het eronder en klapt in. Praktisch ? Ik betwijfel het, maar zowel open als gesloten kan de CRX ermee door.honda crx dakconstructie

Het cabriodak dat in twee delen inklapbaar is, wordt een stuk vaker toegepast. Het zorgt veelal voor een flinke kofferbak in breedte en hoogte bij de meeste modellen en ook in de lengte wanneer het om auto’s gaat met een ruimere achterbank. De 206/207 CC valt daar onder, net als de Mitsubishi Colt CZC, de Nissan Micra C+C en de Opel Tigra TwinTop. In een segment hoger vinden we dit bij de Peugeot 307/308 CC, de Renault Mégane CC, de Ford Focus CC, de Lexus IS250C en de Volkswagen EOS. Het unieke aan het dak van de EOS is, dat er in het dak een sunroof is ingebouwd. Dit is mogelijk doordat de raamstijlen in twee delen vouwen en de dakdelen in drie. Well played, VW !

Bij de roadsters zijn dit de Mercedes-Benz SLK en de SL, de laatste generatie Mazda MX-5 (die gek genoeg ook als soft-top cabrio verkrijgbaar is) en de BMW Z4 (2010-). Vooral die van de BMW is technisch werkelijk prachtig om in werking te zien. In plaats van te vouwen, schuiven de dakdelen over elkaar heen.BMW-Z4-2013-dak

Ook bij de supercars heeft dit principe zijn intrede gedaan. Allereerst is er de Ferrari California, die een vergelijkbare constructie toepast als de BMW. Dit hebben ze in Maranello weer niet gedaan bij de Ferrari 458 Spider. Hier klappen ze het dak weer achterover net als bij de Superamerica’s, maar dan wel in twee delen, zodat er minder ruimte nodig is achterin. Ferrari is tegenwoordig niet de enige met  in supercarland, want McLaren biedt de MP4-12C Spider aan, een directe concurrent voor de 458 Spider.

De echte helden zijn de ontwerpers die het aandurven om het dak in drie delen op te vouwen. Voordeel hiervan is dat de auto minder disproportioneel wordt van achteren, maar de kans op problemen en storingen is wel groter, omdat er meer bewegende delen zijn. Volvo heeft laten zien met de C70 en BMW met de E93 3-serie cabriolet, wat voor prachtigs er mogelijk is.
Ik ben er achter gekomen dat ik dit soort modellen het mooiste vind, wanneer het lijkt alsof er bij het ontwerpen van de auto vanaf het begin rekening is gehouden. Het vertaalt zich in een mooie cabriolet én een mooie coupé in één model. Bij de C70 is dat zeker het geval; ik vind het de mooiste onder de betaalbare auto’s. Hij is compromisloos ontworpen en de verhoudingen kloppen. Ik denk dat het komt, omdat er geen andere varianten van verkrijgbaar zijn.volvo c70 dakconstructie

Bij de BMW 3-Serie twijfel ik meer. Het is wel een goede tweede en qua rijeigenschappen zal het de Volvo zeker verslaan, maar qua design is er een lijn in het dak, die niet vloeiend loopt. De enige reden dat dit opvalt is, omdat de E92 3-serie coupé ook bestaat en het daardoor te vergelijken is. Ik moet er nog een kanttekening bij plaatsen en dat is het verschil tussen de M3 coupé en de cabriolet. Het gewichtsverschil tussen beide ligt tegen de 250 kg aan en ik vraag me af of deze de M-badge wel verdient. Hoewel het zal de doelgroep van de auto worst wezen, want ze verkochten goed en de opvolgers zullen dat ongetwijfeld ook doen.

Ik voorzie dat er meer van zulke modellen zullen komen. De vraag is er namelijk en ik zou het wel weten. De Ferari 458 Spider is voor mij namelijk een instant-buy als de getallen juist vallen in de loterij op de 10e van de maand. Dan hoeft zelfs het weer niet mee te zitten.

romanoHardtop Cabrio’s

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *